Toiminnalliset opetusmenetelmät ovat työskentelytapoja, joissa oppilas tai opiskelija toimii jollakin aktiivisella tavalla: liikkuu tilassa, vuorovaikuttaa muiden kanssa, eläytyy näytelmään tai käyttää kädentaitojaan. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia oppimistuloksiin ja ne voivat edesauttaa ryhmäytymistä. Liikkuminen tai käsillä tekeminen nostavat vireystilaa ja tuovat vaihtelua tunteihin.
Esittelemme viisi toiminnallista vinkkiä katsomusaineiden tunneilla käytettäväksi. Vinkit on esitelty syksyllä 2024 verkkokoulutuksessamme. Olemme koonneet esimerkkejä aiheista, joihin menetelmiä voi käyttää. Menetelmiä voi kuitenkin soveltaa moniin muihinkin aiheisiin sekä eri luokka-asteille.
Mukavia toiminnallisia opetushetkiä!
Aakkospeli
Tarvikkeet: paperia (halutessasi: aakkoset tulostettuna), kyniä, oppikirja ja netti (halutessasi)
Työskennellään: itsenäisesti, pareittain, pienryhmissä, koko ryhmänä
Sopii: uuteen aiheeseen tutustuminen, kertaaminen
Aakkospelissä keksitään opiskeltavaan teemaan liittyviä sanoja, jotka alkavat kukin aakkosten eri kirjaimella. Teema voi olla esimerkiksi jokin tietty uskonto (kristinusko, islam, hindulaisuus…), kalenteri- ja elämänkaarijuhlat, ihmisoikeudet tai uskonto ilmiönä. Harjoitusta voi helpottaa jättämällä osan kirjaimista (esim. X, Z ja Å) pois.
Apuna voi käyttää oppikirjaa tai nettiä. Vaihtoehtoisesti sanat pitää keksiä ilman apuvälineitä. Pareittain tai pienryhmissä työskennellessä työskentelystä voi tehdä myös kilpailun: eniten sanoja keksinyt tai nopeimmin kaikki aakkoset kerännyt pari tai ryhmä voittaa.
Esimerkkejä
Aihe: Intian uskonnot
A: atman
B: Buddha
C: chakra
D: dalit
E: erityinen dharma
F: Fa-hien
G: Ganesha
Aihe: Suomessa vietettävät juhlat
H: halloween
I: isänpäivä
J: joulu
K: kekri
L: loppiainen
M: mikkelinpäivä
N: naistenpäivä
Kertomus lauseina
Tarvikkeet: kertomus pilkottuna, tulostettuna ja kopioituna
Työskennellään: itsenäisesti, pareittain, pienryhmissä, koko ryhmänä
Sopii: uuteen aiheeseen tutustuminen, kertaaminen
Kertomus lauseina -työskentelyssä kertomus pilkotaan osiin lapuille. Jokaisella lapulla on yksi osa kertomusta, esimerkiksi yksi virke. Laput sekoitetaan ja jokainen saa kertomuksen kaikki laput. Tehtävänä on lukea laput ja koota kertomus loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi.
Kertomus voi olla esimerkiksi myytti, kuvaus historiallisesta tapahtumasta tai elämäkerta. Työskentelyssä kertomus tulee luettua huolellisesti ja mietittyä tapahtumien kulkua.
Esimerkki
Kuka minä olen?
Tarvikkeet: sanoja lapuilla, apukysymyksiä heijastettuna/tulostettuna (tarvittaessa)
Työskennellään: pareittain, pienryhmissä, koko ryhmänä
Sopii: kertaaminen
Kuka minä olen? -työskentelyssä voidaan toimia pareittain, pienissä ryhmissä tai koko ryhmän kesken. Koko ryhmän kesken voidaan valita vapaaehtoisia tulemaan luokan eteen arvaajiksi.
Arvausvuorossa oleva saa lapun, jossa on jokin opiskeltavaan aiheeseen liittyvä sana. Sana voi olla esimerkiksi esine, henkilö, rakennus tai ilmiö. Arvaaja kysyy kysymyksiä, joihin muut vastaavat kyllä tai ei. Tavoitteena on päätellä, mistä sanasta on kyse, eli kuka tai mikä arvaaja on.
Esimerkkisanoja
Koraani, kipa, Raamattu, paavi, kosher, ikoni, Toora, synagoga, kirkko, moskeija, imaami, pappi, rabbi, ehtoollinen, puja, ramadan, sapatti, torii, kami, tao
Kysymyksiä päättelyn avuksi
- Olenko ihminen/esine/paikka/rakennus?
- Liitynkö juutalaisuuteen/kristinuskoon/islamiin?
- Voiko minua koskettaa/haistaa/kuulla/nähdä/lukea?
Kuuma pallo
Tarvikkeet: pallo, hernepussi tai lankakerä
Työskennellään: koko ryhmänä
Sopii: kertaaminen, mielipiteen ilmaisu
Kuuma pallo -työskentelyssä jokainen kertoo vuorollaan aiheeseen liittyvän sanan tai asian. Vuoron merkkinä on pallo, hernepussi tai lankakerä, joka heitetään tai ojennetaan joko seuraavaksi vuorossa olevalle tai opettajalle, joka antaa esineen seuraavalle.
Esimerkki
Aiheena ovat normit. Opettaja antaa vuoromerkin ensimmäisenä vuorossa olevalle, joka sanoo esimerkiksi “ei saa tappaa”. Vuoromerkki palautetaan opettajalle, joka antaa sen seuraavalle. Hän sanoo vaikkapa “ei saa valehdella”.
Muita aiheita
arvot, pyhän kirjan henkilöt, uskonnolliset esineet, ihmisoikeudet
Mielipiteen ilmaisu
Harjoitus sopii myös mielipiteen ilmaisuun. Tällöin vuorossa oleva ottaa kantaa käsiteltävään aiheeseen. Jos aiheena on esimerkiksi abortti, kantaa voi ottaa vaikkapa seuraavasti:
- Mielestäni abortti on aina väärin.
- Mielestäni abortti on joissain tilanteissa väärin/oikein.
- Mielestäni abortti on aina oikein.
Symboleita luonnonmateriaaleista
Tarvikkeet: mallikuvia symboleista, luonnonmateriaaleja (esim. lehtiä, käpyjä, oksia, kiviä ja neulasia)
Sopii: uuteen aiheeseen tutustuminen, kertaaminen
Työskennellään: itsenäisesti, pareittain
Symboleja luonnonmateriaaleista -työskentelyssä rakennetaan opiskeltavaan uskontoon tai eri uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä symboleja maahan tai pöydälle. Luonnonmateriaalien sijaan tai lisäksi voi käyttää luokasta tai muualta koulusta löytyviä esineitä kuten kyniä, kumeja, saksia, teippirullia ja klemmareita. Työskentely sopii myös kotitehtäväksi, jolloin käytettävissä ovat kotoa löytyvät esineet ja kotimatkan varrelta tai pihalta löytyvät luonnonmateriaalit.
Valmiita symboleja voidaan kierrellä ihailemassa tai opettaja voi ottaa niistä kuvat ja liittää diaesitykseen yhdessä katsottavaksi. Kuvista voi tehdä myös tunnista symbolit -tehtävän tai -tietokilpailun: tehtävänä on tunnistaa symboli ja kertoa, mitä se symboloi ja mihin uskontoon se liittyy.