BLOGI


Toiminnallisia vinkkejä katsomusaineiden tunnille

Toiminnalliset opetusmenetelmät ovat työskentelytapoja, joissa oppilas tai opiskelija toimii jollakin aktiivisella tavalla: liikkuu tilassa, vuorovaikuttaa muiden kanssa, eläytyy näytelmään tai käyttää kädentaitojaan. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia oppimistuloksiin ja ne voivat edesauttaa ryhmäytymistä. Liikkuminen tai käsillä tekeminen nostavat vireystilaa ja tuovat vaihtelua tunteihin.  

Esittelemme viisi toiminnallista vinkkiä katsomusaineiden tunneilla käytettäväksi. Vinkit on esitelty syksyllä 2024 verkkokoulutuksessamme. Olemme koonneet esimerkkejä aiheista, joihin menetelmiä voi käyttää. Menetelmiä voi kuitenkin soveltaa moniin muihinkin aiheisiin sekä eri luokka-asteille. 

Mukavia toiminnallisia opetushetkiä! 

Aakkospeli 

Tarvikkeet: paperia (halutessasi: aakkoset tulostettuna), kyniä, oppikirja ja netti (halutessasi) 

Työskennellään: itsenäisesti, pareittain, pienryhmissä, koko ryhmänä 

Sopii: uuteen aiheeseen tutustuminen, kertaaminen 

Aakkospelissä keksitään opiskeltavaan teemaan liittyviä sanoja, jotka alkavat kukin aakkosten eri kirjaimella. Teema voi olla esimerkiksi jokin tietty uskonto (kristinusko, islam, hindulaisuus…), kalenteri- ja elämänkaarijuhlat, ihmisoikeudet tai uskonto ilmiönä. Harjoitusta voi helpottaa jättämällä osan kirjaimista (esim. X, Z ja Å) pois. 

Apuna voi käyttää oppikirjaa tai nettiä. Vaihtoehtoisesti sanat pitää keksiä ilman apuvälineitä. Pareittain tai pienryhmissä työskennellessä työskentelystä voi tehdä myös kilpailun: eniten sanoja keksinyt tai nopeimmin kaikki aakkoset kerännyt pari tai ryhmä voittaa. 

Esimerkkejä 

Aihe: Intian uskonnot 

A: atman  
B: Buddha  
C: chakra  
D: dalit  
E: erityinen dharma  
F: Fa-hien  
G: Ganesha

Aihe: Suomessa vietettävät juhlat 

H: halloween  
I: isänpäivä  
J: joulu  
K: kekri  
L: loppiainen  
M: mikkelinpäivä  
N: naistenpäivä 

Kertomus lauseina 

Tarvikkeet: kertomus pilkottuna, tulostettuna ja kopioituna 

Työskennellään: itsenäisesti, pareittain, pienryhmissä, koko ryhmänä 

Sopii: uuteen aiheeseen tutustuminen, kertaaminen 

Kertomus lauseina -työskentelyssä kertomus pilkotaan osiin lapuille. Jokaisella lapulla on yksi osa kertomusta, esimerkiksi yksi virke. Laput sekoitetaan ja jokainen saa kertomuksen kaikki laput. Tehtävänä on lukea laput ja koota kertomus loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi. 

Kertomus voi olla esimerkiksi myytti, kuvaus historiallisesta tapahtumasta tai elämäkerta. Työskentelyssä kertomus tulee luettua huolellisesti ja mietittyä tapahtumien kulkua. 

Esimerkki

Kuka minä olen? 

Tarvikkeet: sanoja lapuilla, apukysymyksiä heijastettuna/tulostettuna (tarvittaessa)

Työskennellään: pareittain, pienryhmissä, koko ryhmänä 

Sopii: kertaaminen 

Kuka minä olen? -työskentelyssä voidaan toimia pareittain, pienissä ryhmissä tai koko ryhmän kesken. Koko ryhmän kesken voidaan valita vapaaehtoisia tulemaan luokan eteen arvaajiksi. 

Arvausvuorossa oleva saa lapun, jossa on jokin opiskeltavaan aiheeseen liittyvä sana. Sana voi olla esimerkiksi esine, henkilö, rakennus tai ilmiö. Arvaaja kysyy kysymyksiä, joihin muut vastaavat kyllä tai ei. Tavoitteena on päätellä, mistä sanasta on kyse, eli kuka tai mikä arvaaja on. 

Esimerkkisanoja

Koraani, kipa, Raamattu, paavi, kosher, ikoni, Toora, synagoga, kirkko, moskeija, imaami, pappi, rabbi, ehtoollinen, puja, ramadan, sapatti, torii, kami, tao 

Kysymyksiä päättelyn avuksi

  • Olenko ihminen/esine/paikka/rakennus?
  • Liitynkö juutalaisuuteen/kristinuskoon/islamiin?
  • Voiko minua koskettaa/haistaa/kuulla/nähdä/lukea? 

Kuuma pallo 

Tarvikkeet: pallo, hernepussi tai lankakerä

Työskennellään: koko ryhmänä 

Sopii: kertaaminen, mielipiteen ilmaisu 

Kuuma pallo -työskentelyssä jokainen kertoo vuorollaan aiheeseen liittyvän sanan tai asian. Vuoron merkkinä on pallo, hernepussi tai lankakerä, joka heitetään tai ojennetaan joko seuraavaksi vuorossa olevalle tai opettajalle, joka antaa esineen seuraavalle. 

Esimerkki

Aiheena ovat normit. Opettaja antaa vuoromerkin ensimmäisenä vuorossa olevalle, joka sanoo esimerkiksi “ei saa tappaa”. Vuoromerkki palautetaan opettajalle, joka antaa sen seuraavalle. Hän sanoo vaikkapa “ei saa valehdella”. 

Muita aiheita

arvot, pyhän kirjan henkilöt, uskonnolliset esineet, ihmisoikeudet 

Mielipiteen ilmaisu

Harjoitus sopii myös mielipiteen ilmaisuun. Tällöin vuorossa oleva ottaa kantaa käsiteltävään aiheeseen. Jos aiheena on esimerkiksi abortti, kantaa voi ottaa vaikkapa seuraavasti: 

  • Mielestäni abortti on aina väärin. 
  • Mielestäni abortti on joissain tilanteissa väärin/oikein. 
  • Mielestäni abortti on aina oikein. 

Symboleita luonnonmateriaaleista 

Tarvikkeet: mallikuvia symboleista, luonnonmateriaaleja (esim. lehtiä, käpyjä, oksia, kiviä ja neulasia)

Sopii: uuteen aiheeseen tutustuminen, kertaaminen 

Työskennellään: itsenäisesti, pareittain 

Symboleja luonnonmateriaaleista -työskentelyssä rakennetaan opiskeltavaan uskontoon tai eri uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä symboleja maahan tai pöydälle. Luonnonmateriaalien sijaan tai lisäksi voi käyttää luokasta tai muualta koulusta löytyviä esineitä kuten kyniä, kumeja, saksia, teippirullia ja klemmareita. Työskentely sopii myös kotitehtäväksi, jolloin käytettävissä ovat kotoa löytyvät esineet ja kotimatkan varrelta tai pihalta löytyvät luonnonmateriaalit. 

Valmiita symboleja voidaan kierrellä ihailemassa tai opettaja voi ottaa niistä kuvat ja liittää diaesitykseen yhdessä katsottavaksi. Kuvista voi tehdä myös tunnista symbolit -tehtävän tai -tietokilpailun: tehtävänä on tunnistaa symboli ja kertoa, mitä se symboloi ja mihin uskontoon se liittyy. 

Esimerkki