Miten aktivoida oppilaiden ajattelua? Miten oppilaat tulevat tietoisemmiksi ajattelustaan? Mitä ovat ajattelurutiinit ja miten niitä voi hyödyntää katsomusaineiden tunnilla?
Harvardin yliopiston Project Zero -hankkeessa kehitetyt ajattelurutiinit ovat selkeitä askeleita, joiden avulla ajatteluprosessi etenee. Tässä koulutuksessa tutustutaan erilaisiin ajattelua edistäviin ajattelutiineihin ja niiden käyttöön katsomusaineiden opetuksessa alakoulussa ja yläkoulussa.
Koulutuksessa esitellään eri oppimisprosessin vaiheisiin soveltuvia monikäyttöisiä rutiineja. Jokainen rutiini on liitetty johonkin aineistoon, kuten valokuvaan, taideteokseen tai kuvaajaan. Osallistujat saavat omakohtaisen kokemuksen ajattelurutiinin käytöstä.
Yhteisen aloituksen jälkeen jakaannutaan kahteen ryhmään. Toisessa ryhmässä ajattelurutiineja käsitellään erityisesti alakoulun näkökulmasta ja toisessa yläkoulun näkökulmasta. Osallistujat valitsevat koulutuksessa, kumpaan ryhmään osallistuvat.
Milloin: tiistaina 23.9.2025 klo 17.00–18.15
Missä: Zoom-verkkoalustalla
Kuka: Kouluttajina toimivat Uskonnonopetus.fi:n kouluttajat Saara Mäkelä ja Veera Lupunen
Kenelle: Koulutus on suunnattu erityisesti luokanopettajille, katsomusaineiden aineenopettajille ja opettajaopiskelijoille.
Koulutus on maksuton.
Ilmoittaudu mukaan viimeistään sunnuntaina 21.9.2025. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille ennen koulutusta. Koulutuksen diat saa koulutuksen jälkeen ja koulutuksesta tulee tallenne.
Kysymykset ja lisätiedot: uskonnonopetus@step.fi
Aiempien koulutusten palautteita
Ihanaa, kun oli jälleen kerran konkreettisia tapoja, joita voi käyttää opetuksessa!
Oli todella inspiroiva koulutus tärkeästä aiheesta! Paljon konkreettisia käytännönvinkkejä suoraan tunneille käytettäväksi. Istahdin koneelle saman tien ja ujutin tämän viikon tunneille näitä uusia rutiineja, mahtavaa päästä niitä testaamaan! Iso kiitos teille.