Koulut alkavat jälleen ja opettajilla on edessään uudet opetusryhmät. Olen opettanut yläkoulussa yli kymmenen vuotta. Laskeskelen opettaneeni yli 200 yläkoulun uskonnonryhmää. Näin ollen olen pitänyt kurssin ensimmäisen oppitunnin yli 200 kertaa. Siispä tässä kokemuksen kautta hyväksi todettuja vinkkejä ensimmäisille tunneille.
Seiskaluokkalaisten ehdoton hitti on ollut “Uskontoon liittyvät sanat”-kisa. Oppilailla on vaikkapa kaksi minuuttia aikaa kirjoittaa muutaman hengen ryhmissä uskontoon liittyviä sanoja niin paljon, kuin ehtivät. Siis mitä tahansa, kuten tapahtumia, henkilöitä, paikkoja tai esineitä. Oppilaille kerrotaan, että pisteitä saa ainoastaan niistä sanoista, joita ei ole millään muulla ryhmällä. Näin ollen risti, Raamattu, islam ja rippikoulu ovat tässä pelissä turhia, koska ne löytyvät muidenkin listoilta. Sen sijaan loistamaan on päässyt muun muassa epistolalla, nirvanalla, pastasiivilällä ja Golgatalla. Kaukaa haetustakin sanasta irtoaa piste, jos osaa selittää, miten se liittyy uskontoon. Esimerkiksi heinästä on ehdottomasti tullut piste, jos selitys on liittynyt vaikkapa talliin Betlehemissä. Opettaja on tässä omavaltainen tuomari. Palkinnoksi olen luvannut vähintään vihreän wilma-merkinnän. Tehtävä toimii niin vilkkaammilla kuin rauhallisemmillakin ryhmillä.
Kasiluokkalaisten kanssa olen lähtenyt liikkeelle tavalla tai toisella kristinuskon nykytilanteesta. Olen koonnut erilaisia kuvia esimerkiksi kristillisistä kirkoista, ihmisistä, rakennuksista, tapahtumista tai taiteesta. Oppilaat pääsevät pohtimaan, miten kuvat liittyvät kristinuskoon. Tähänkin voi halutessaan lisätä kisa-elementin: kuka tietää kuvista eniten? Oppilaat ovat laatineet kuviin myös kysymyksiä ja kuvatekstejä. Toisinaan olemme aloittaneet kristinuskon kannattajamäärästä ja jakautumisesta eri maanosiin ja pohtineet, mitä kaikkea on mahdollisesti tarvittu, että 2000 vuotta sitten syntynyt uskonto on nykyään niin suuri ja laajalle levinnyt. Joskus oppilaat ovat myös yhdistelleet prosenttilukuja maanosiin – eli kristinuskon prosentuaalista kannatusta kuvaavan prosenttiluvun oikeaan maanosaan.
Yhdeksäsluokkalaiset ovat ensimmäisellä tunnilla päässeet kirjoittamaan ja perustelemaan TOP 5-listaa itselleen tärkeistä asioista. Toisinaan he ovat listanneet myös TOP 5 -asioita, jotka heidän mielestään maailmassa pitäisi korjata. Yksi rauhoittava ja ajatuksia herättävä harjoitus on sellainen, jossa olen lukenut ääneen kysymyksiä, joihin jokainen on saanut pohtia omassa mielessään vastauksia. Esimerkiksi: Mikä tekee sinut onnelliseksi? Milloin joku viimeksi auttoi sinua? Millainen on mielestäsi hyvä ihminen? Mitkä asiat pelottavat sinua? Millä tavalla voisi lisätä yhteistä hyvää?
Samoja harjoitteita voi kokeilla myös alakoulussa. “Uskontoon liittyvät sanat”-kisaa, kristinuskon kuvastoa tai TOP 5-listoja voi hyödyntää yhtä lailla pikkuoppilaiden kanssa uskonnontunnilla – ikätasoon soveltaen.
Mukavia ensimmäisiä koulupäiviä ja uusia alkuja!
Saara Mäkelä, kouluttaja, uskonnonopetus.fi