BLOGI


Vinkkejä viimeisille kouluviikoille

Tästä artikkelista löydät vinkkejä viimeisille kouluviikoille hyödynnettäväksi. Vinkkejä voi soveltaa ikäryhmän mukaan.

Vinkki 1: Tietovisa juhlista, joita vietetään kesällä 2025 

Tietovisan voi toteuttaa esimerkiksi PowerPoint-esityksenä, Kahoot!-pelinä, Mentimerillä, sähköisellä lomakkeella (Microsoftin tai Googlen Forms) tai perinteisesti paperilla. Ennen visaa voidaan tutustua Juhlakalenterin teksteihin yhdessä, pareittain tai itsenäisesti. 

Shavuot

Shavuot – Juhlakalenteri 

  1. Shavuotina juutalaiset muistelevat
    1. Sitä, kun Mooses johdatti juutalaiset pois Egyptin orjuudesta 
    2. Sitä, kun Mooses sai laintaulut Siinain vuorella. 
    3. Sitä, kun Jerusalemin temppeli tuhottiin.  
  2. Shavuot-juhlassa syödään erityisesti  
    1. Viljatuotteita ja hedelmiä 
    2. Lammasta  
    3. Maitoa ja hunajaa

Juhannus

Juhannuspäivä – Juhlakalenteri 

  1. Mikä on juhannuksen alkuperäinen merkitys Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa? 
    1. Johannes Kastajan syntymäpäivä 
    2. Keskikesän ja valon juhla 
    3. Arkkienkeli Mikaelin juhla 
  2. Mikä on vanhan kansanuskomuksen mukaan tapa nähdä tuleva puolisonsa juhannusyönä?
    1. Seitsemän yrtin maistaminen ennen nukkumista 
    2. Seitsemän erilaisen kukan kerääminen ja niiden laittaminen tyynyn alle 
    3. Saunominen ja uiminen juhannusiltana, jotta näkee unta puolisosta seuraavana aamuna

Id al-adha

Id al adha – Juhlakalenteri

  1. Id al-adha on suomeksi
    1. valon juhla 
    2. uhrijuhla 
    3. paaston päättymisen juhla
  2. Id al-adhaa vietetään
    1. aina kesäkuussa. 
    2. paaston päättyessä. 
    3. suuren pyhiinvaelluksen aikaan. 
  3. Id al-adhan aikaan syödään erityisesti 
    1. kanaa
    2. taateleita 
    3. lammasta

Ashura

Ashura (shiialaisuus) – Juhlakalenteri

  1. Ashuraa viettävät 
    1. vain shiiamuslimit.
    2. vain sunnimuslimit. 
    3. sekä shiia- että sunnimuslimit. 
  2. Ashurana shiiamuslimit 
    1. paastoavat, pukeutuvat suruvaatteisiin ja muistelevat imaami Husainin kuolemaa.
    2. juhlivat profeetta Muhammadin syntymäpäivää.
    3. paastoavat profeetta Mooseksen esimerkin mukaan. 

Vinkki 2: Jotain kaunista, jotain rumaa -valokuvaustehtävä 

Tehtävänä on ottaa koulussa ja sen lähiympäristössä valokuvia alla olevan listan avulla. Etukäteen on hyvä sopia, esitelläänkö kuvia yhteisesti vai näytetäänkö ne vain opettajalle.  

Tehtävänanto

Ota kuva, jossa mielestäsi näkyy  

  • jotain kaunista  
  • jotain rumaa 
  • jotain arvokas 
  • jotain arvotonta  
  • jotain oikeaa 
  • jotain väärää 
  • jotain, mistä unelmoit. 

Vinkki 3: Uskonto lähiympäristössä 

Tehtävässä etsitään lähiympäristöstä merkkejä uskonnoista. Oppilaat etsivät uskontoon liittyviä kuva-aiheita ja ottavat niistä kuvia. Kuvan ohjeen liitetään lyhyt kuvateksti. Esimerkiksi: Mitä uskonnollista kuvassa on? Mihin uskontoon se liittyy? Mitä kuvattu kohde symboloi?  

Koulun sijainti vaikuttaa siihen, millaisia uskonnollisia aiheita löytyy kuvattavaksi. Niitä voivat olla esimerkiksi:

  • kirkot ja muut rakennukset, hautausmaat ja uskonnolliset symbolit 
  • ulkomainokset, graffitit, uskonnollisten yhteisöjen ilmoitukset 
  • kasvit, joihin liittyy uskonnollista symboliikkaa tai uskonnollisia kertomuksia (esimerkiksi puolukka, koivu)  
  • suomalaiseen muinaisuskoon liittyvät luonnonelementit, esimerkiksi erilaiset rajat, kivet, huomattavat luonnonmuodostelmat 
  • halal-lihakauppa, kristillinen kirjakauppa 
  • uskontoon liittyvät kadunnimet (Pyhätie, Kirkkokatu, Tapiontie) 

 Vinkki 4: Kesälomatekemisten eettinen arviointi    

Tehtävässä pohditaan kesälomatekemisten etiikkaa. Valittavana on kesälomalla tehtäviä asioita kuten jäätelönsyönti, matkustaminen, kalastaminen, uiminen, ostokset, kesätyö, festarit, tapahtumat, sukujuhlat, mökkeily ja pelaaminen. Tehtävänä on pohtia yksin tai ryhmissä, mitä eettisiä kysymyksiä kyseiseen tekemiseen liittyy. Mitä tekemistä puoltavia ja vastustavia näkökulmia esimerkiksi on? 

Esimerkiksi jäätelön syömisen etiikkaa voi pohtia eläimiin, ympäristöön ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvistä näkökulmista: Onko oikein syödä lehmänmaidosta valmistettua jäätelöä? Kuinka pitkiä matkoja ja millä välineillä jäätelöä on kuljetettu? Millaisissa oloissa jäätelö ja sen raaka-aineet on valmistettu? Kuka jäätelön on valmistanut? 
 
Tekemistä voi pohtia esimerkiksi seuraavista näkökulmista:  

  • liikkuminen paikasta toiseen , matkustaminen kotimaassa ja ulkomailla 
  • Kesälomaterkemiseen tarvittavien hankintojen eettisyys 
  • kiertotalous/kierrätys tms. 
  • sosiaaliset suhteet, lahjat 
  • velvollisuudet, vastuut 
  • autonomia, hedonismi 
  • raha, kuluttaminen 
  • eläimet, luonto, ympäristö 
  • luonnonvarat, sähkö 

Vinkki 5: Symboleja luonnonmateriaaleista 

Eri uskontojen symboleja voi rakentaa luonnonmateriaaleista luokassa tai ulkona. Symboleja voivat olla esimerkiksi erilaiset ristit, menora, kala, kuunsirppi, om-tavu tai torii-portti. Materiaaleina voi käyttää esimerkiksi oksia, lehtiä, käpyjä, kiviä, tai luokasta löytyviä esineitä kuten kyniä, kumeja ja klemmareita. 

Valmiita symboleja voidaan tutkia yhdessä ja ne voidaan myös kuvata yhteiseksi diaesitykseksi.  

Kuvia symboleista voi tekijöiden luvalla jakaa myös tämän julkaisun kommenttikentässä.